Промоніторили доступність медичних закладів м. Суми для маломобільних груп громадян

11 лютого команда ГО "Бюро правничих комунікацій" провела перший моніторинг доступності частини лікарень нашого міста. Разом з нашими партнерами - ГО "Рука допомоги м. Суми" та ГО "Ініціативи Слобожанщини" відвідали заклади первинної медико-санітарної допомоги Сум - побували у 9 амбулаторіях ЦПМД №1 та ЦПМД №2.

Предметом нашого мобільного дослідження було визначення стану доступності будівель лікувальних закладів для маломобільних груп (особи з інвалідністю, батьки з малолітніми дітьми, люди поважного віку, особи, які отримали тимчасову травму та ін ).
Результати моніторингу презентуємо під час круглого столу, який запланований в кінці лютого. Але є враження, про які б хотілось написати сьогодні.

Спочатку про хороше. Знайти ідеальну лікарняну будівлю з точки зору дотримання ДБН та інтуїтивної доступності, звісно, нам не вдалося. Втім, не можна не помітити зміни, що відбуваються у сумській "первинці" в останній час. Як з точки зору організаційної,. так і збоку ставлення адміністрації цих закладів " до самої філософії доступності та інструментів її досягнення. Змінився сам принцип надання послуг - орієнтованість адміністрації закладівна відвідувачів та їхні потреби. Це помітно і дуже тішить.

Не було жодного закладу, де б їхні керівники відмовились спілкуватись із громадськими активістами. Скрізь нас уважно слухали, з гордістю показували об'єкти доступності і. навпаки, з помітним розчаруванням пояснювали, чому те чи інше не вдалось зробити. Ми побачили приклад майже ідеального пандусу (амбулаторія№3 ЦПМСД№2), сучасно облаштовану кімнату матері і дитини (амбулаторія№3-А, ЦПМСД№2), виділені для транспорту для людей з інвалідністю паркувальні місця з відповідними позначками (амбулаторія№1,2,3 ЦПМСД№1), належним чином облаштовані санітарні кімнати у окремих закладах та кабінет, де лікар на вимогу пацієнта може провести прийом, якщо останнім важко дістатися на 2 або 3 поверх (особи з інвалідністю, люди поважного віку).

Зафіксували значну кількість бар'єрів.

1.Чимало їх, передусім, для осіб з інвалідністю по зору: в закладах відсутні стандартні тактильні таблички біля кабінетів лікарів, направляючі смуги,звукові елементи доступності тощо. У двох закладах є інформація про розклад роботи, нанесена шрифтом Брайля, втім розміщення їх або не відповідає нормам ДБН, або через відсутність інших елементів доступності, знайти їх неможливо.

2.Частина пандусів не дають змоги самостійно дістатись приміщення особам. які пересуваються на колісних кріслах, облаштовані належним чином санітарні кімнати - це, все ж, скоріше, виняток, ніж правило. В одному із закладів санітарна кімната знаходиться на 6 поверсі!!!!! Ліфтом дістатися її так і не вдалось, бо працівниця в цей час була на перерві. Ще в одному закладі немає грузового ліфту, а пасажирський, окрім того, що завузький, взагалі не працює.

3.Також наші експерти зафіксували чимало прикладів використання нетолерантної лексики, що стосується осіб з інвалідністю.

Серед проблем, які ми зафіксували в анкетах, є прості, ті, що нескладно вирішити, складні і дуже складні. Серед них є ті, що потребують коригування законодавства або виділення значних сум коштів, є такі, що пов'язані з реформуванням галузі і правовідносин первинної та вторинної ланок, які розміщуються в одному приміщенні, ну, а є й такі, що легко можна вирішити одним "пробігом" принтера.
Наразі наша команда узагальнює увесь зібраний матеріал для формування рекомендацій та пропозицій. які будуть передані відповідальним стейкхолдерам медичної галузі.